onsdag 31 augusti 2011

Komplettering rösten

Vi har under terminens gång fått kunskapen och tillfällen att få erfarenheter om hur vi skall utnyttja vår röst och hur man kan genom musiken främja barns språkutveckling.

Vi hade ett tillfälle med Jörgen Larsson som hette röst,rim och rytm. Vid detta tillfället fick vi fördjupa oss i olika texter och använda oss av olika prosodiska faktorer som innefattar stavelser, känslor som röstläge, röststyrka, rytmer, tempon, pauser, betoningar och puls hur vi läste och uttalade texten.
Detta är något man kan göra med barngruppen att välja låttexter eller varför inte låta barnen välja en egen låt som man testar att sjunga,läsa på olika sätt för att se om den förändras, samt att genom den här aktiviteten göra barnen mer språkmedvetna och utveckla deras ordförråd och läs och skrivinlärningen får man på köpet. 

Marie lyfte även under ett av hennes tillfällen att alla kan sjunga det handlar bara om övning och självförtroende och med en barngrupp finns det inget rätt och fel man står inte inför en jury. Det är ens förhållningssätt som är det viktiga och att man är väl förberedd inför aktiviteten. Detta är för att du som pedagog skall kunna bjuda in och göra barnen intresserade och deltagande. Det finns olika sätt att få barn att delta men det viktigaste är hur man startar och avslutar. I läroplanen 98 står det : " Förskolan skall sträva efter att varje barn utvecklar sin skapande förmåga och sin förmåga att förmedla upplevelser, tankar och erfarenheter i många uttrycksformer som lek, bild, rörelse, sång, musik, dans och drama" (lpfö,s10.2010).


Musik är ett språk alla kan tala så jag bjuder på denna bilden där jag deltar och spelar med gatumusikanter i Portugal.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar