Detta gör man i olika databaser jag utgick från eric. och fann en vetenskaplig artikel om hur man kan interagera musik som ett hjälpmedel i din undervisning. Vilket jag även kan koppla till kursens innehåll då man genom musik kan få det till ett lustfyllt lärande i språkutvecklingen och inflytande, matematik. Enligt lpo-94 skall jag se till att barnen "lär sig att utforska, lära och arbeta både självständigt och
Huvudsyftet med den vetenskapliga artikeln är att lyfta att du som pedagog kan använda musik som ett hjälpmedel i din undervisning då som Salmon tar upp i texten, genom musik utveckla barnens kreativitet och deras tänkande. Jag vill lyfta ett citat som en flicka på sex år säger ” When I hear music, I create stories in my mind” där projektet redan bevisat att musik väcker tankar eller man svävar iväg i sina egna tankar. Projektet har sin punkt att man skall ta tillvara på detta i miljön och lärandet i skolan.
Salmon (2010) lyfter att genom att vara medveten om vad musik har för påverkan för barns lärande gällande att läsning och skriften blir involverad då barnens nyfikenhet väcks och en känsla att vilja kunna förmedla sin känsla till andra. Musik stimulerar barns fantasi och kreativitet genom att du som pedagog väljer ut låtar som du har ett syfte med, att barnen skall infinna en viss känsla eller ett gammalt minne som de kan förknippa med glädje, sorg med mera för att deras lust till att vilja uttrycka sig.
Hon lyfter även hur man kan arbeta mer med musik i klassrummen och utnyttja miljön som filmskapare ofta utnyttjar ljudlandskapet som finns och effekterna från att när det är spännande lägga till ljud som förstärker den känslan. Att vi som pedagoger ska ta tillvara på barnens känslor för att deras tänkande, läsande, målande och skrivande ska bli mer effektivt i deras lärande och mognad men även samt nyfikenhet. Vygotsky säger att det inte spelar någon roll vad som kommer först, tanken eller språket då detta inte kan ske i ett isolerat lärande Salmon (2010).
IRA international reading association tycker att man skall lägga in musik i läroplanen då det är bevisat att barn genom musik visar en process från tanken till bild eller text. Då för att musiken skulle bli ett vanligare inslag i verksamheten och inte bara när man har tid till exempel just för att musik är ett bra hjälpmedel för att barns lärande.
Studien var ett forskningsprojekt som utgick från en förskola och upp till förstaklass som var Reggio inspirerat och pågick även under ett skriftsommarläger. Målet med projektet var att ta reda på hur barnen tänker och att öka barnens fantasi och att översätta tanken till skrift eller målande för att kunna följa barnens utveckling. Salmon lyfter Gardner att musik är något som man är bland det första man utvecklar och det spelar ingen roll om man spelar sjunger alla utvecklar vi ett band till musik där känslor är ett ledande ämne.
Jag anser att Salmons (2010) syn på att använda musik i verksamheten för att barnen skall utveckla större nyfikenhet och utöka sin fantasi är en bra syn och att projektet som hon skriver om verkar vara ett fungerande projekt men att man hade kunnat utveckla projektet och gjort det i många fler städer, länder för att verkligen kunna ha ett bra underlag som ingen kan motsätta att musik är ett bra hjälpmedel i barns lärande i sitt sätt att uttrycka sig.
En punkt som Salmon kan ha förbisatt är att alla inte kanske är fullt kapbala till att ta till sig ett nytt sätt att hjälpa lärandet i skrift och läsningen att verkligen kunna stödja som jag lyft innan med mer människor som deltagigt i projektet. Men jag anser annars att hon har stöd från IRA som jag lyft i texten ovan som anser att man skall tillämpa musik i verksamheten då detta utvecklar barns fantasi och kreativhet NAEYC national association for the education of young children 1998.
tillsammans med andra," och att att använda musik som ett hjälp att nå detta mål tycker jag är ett bra arbetsmetod.
Min vetenskapliga artikel
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar